Szinyóre 2011.01.04. 10:29

Először is nagyon boldog új évet Mindenkinek!

Bizony-bizony utoljára tavaly írtunk a blogunkra, még karácsony előtt, ami nem most volt, de remélem hogy nem tűntek el a lelkes olvasóink...hanem ők is pihentek az ünnepek alatt.

A karácsony alatt, nem tudom ez másoknál is normális e, de megint felugrott egy pár plusz kiló, de hát ez nem is olyan meglepő, ha ez ember egyik jobb étkezésből és vendégségből a másikba esik....de itt a január és az új élet - mostmár oda kell figyelni, és meg kell szabadulni a felesleges plusztól. Na ez persze nem azt jelenti, hogy mostantól csak saláta recepteket olvashattok majd! Én inkább annak a fogyókúrának a híve vagyok, hogy sok sport, kevés vacsora, de napközben, pl. ebédre kell a normális étel...inkább a nassolást és hasonlókat kell visszafogni. Ez ugyan kevésbé haladós módszer, de az eredménye legalább hosszan tart...ez nem is annyira fogyókúra talán, hanem inkább életmódváltás....de nem ecsetelem ezt tovább, mert ki kíváncsi egy főzös blogon arra, hogy a januári fogyókúra őrület épp hogy érinti a szerzőt... :) - inkább megosztom Veletek a karácsony előtt is ígért sütik receptjét, hátha valaki nem fogyózik és még januárban megsüti!

Szóval kezdem a mézeskrémessel. Rengeteget olvastam utána a neten, illetve kérdezősködtem is a szakavatott "mézes-krémes guruknál", hogy ők hogyan is készitk el ezt a sütit. Nem volt egyszerű dolgom, mivel azt sikerült megtudnom, hogy 2 fajtája is létezik ennek a sütinek (a grízes és a karamellás krémes verzió), és senki nem tudta elmondani, hogy melyik is a finomabb típus....végül aztán a grízes mellett döntöttem, Keresztmamám is ezt a verziót csinálja, nagyon jól - és nem bántam meg. A recept a következő:

Hozzávalók:

mézes lapokhoz

  • 45 dkg liszt
  • 15 dkg porcukor
  • 1 késhegynyi szódabikarbóna
  • 3 ek olvasztott vaj
  • 4 ek olvasztott méz
  • 2 egész tojás (villával felverve)
  • 4 ek tej

 töltelékhez: ha jót akartok ezt szorozzátok be kettővel!!!! Tehát dupla mennyiséget csináljatok!

  • 1/2 l tej
  • 10 dkg búzadara
  • 25 dkg margarin
  • 20 dkg porcukor
  • 2 cs. vaníliás cukor
  • 1 tojássárga
  • 20 dkg sárgabarack lekvár

 csokoládémázhoz

  • 20 dkg étcsokoládé
  • 1-2 kanál hollnad kakaópor
  • 20 dkg vaj

A tészta készítése:

  1. A mézes lapokhoz valókat félkemény tésztává gyúrjuk. Ha még kíván tejet, aprénként lehet bele picit tenni.
  2. A tésztát rúd formára sodorjuk és négyfelé osztjuk.
  3. Mindegyik tésztacipót nagyon lisztezett felületen kinyújtjuk, ami nem könnyű, mert egyrészt eléggé ragadós a tészta, másrészt nagyon vékonyra kell nyújtanunk. Az én tanácsom ehhez a művelethez az, hogy ne csak simán egy lisztezett felületen nyújtsuk a tésztát, mert ha jól is sikerül, akkor még mindig ott lesz az a nehéz rész, hogy hogyan is helyezzük át a tepsibe.... hanem haladjunk a korral - és fogjuk a szilikon sütőlapunkat (akinek még nincs, az sürgősen szerezzen be, mert e nélkül nem élet az élet... de tényleg annyira megkönnyíti az ember életét a konyhába, hogy nélkülözhetetlen) és magán a szilikon lappon nyújtsuk ki a tésztát. Ez után nincs más dolgunk, mint szépen alányúlni és átemelni a tepsinkbe. Betesszük 200 fokra előmelegített sütőben, itt sötét zsemleszínűre sütjük. Vigyázzunk, nagyon gyorsan sül, kb. 6 perc/ lappal számoljunk. Ha megsült a szilikon lapról simán csak lecsúsztatjuk, és már nyújthasjuk is a következőt - és amíg az sül, kenjük meg a már kész lapunkat a közben elkészült krémmel.

Töltelék készítése:

  1. A tejet felforraljuk és a lassan beleöntjük a grízt, ha megfőtt, keverve kihűtjük (tehát nincs más dolgunk, mint egy sima tejbegríz készítése). Amikor langyos, hozzáadjuk a cukorral, vaníliás cukorral és tojás sárgával habosra kevert margarint. Itt megint csak egy jó tanács - én dupla adag krémet csináltam...és azt tömtem bele a lapok közé....ezt igazából az Anyósomtól tanultam, aki szintén nagy főzőmester - Ő az aki mindig minden sütibe dupla mennyiségű tölteléket tesz, legyen az zserbó vagy éppen mákos beigli (na abba néha tripla adagot is tesz :) - és mindig meg kell állapítsam, hogy ettől annyira finom minden sütije. Szóval ezért úgy határoztam, hogy követem a példát, és rögtön dupla adag krémet csináltam a mézes-krémesemhez, és nagyon jól tettem...mert ettől lett mézes KRÉMES, nem pedig száraz kemény mézeslapok egymáson egy kis krémmel....szóval mindenkinek ajánlom, hogy duplálzzon!!!

Összeállítás:

  1. A mézeslapot, ami a sütés után kőkemény, ha jól dolgoztunk, locsoljuk meg egy kis rumos tejjel, ettől hamarabb és biztosan bepuhul. Nem kell sok tej, én például a viráglocsoló spriccnibe tettem a rumos tejet és azzal fújtam rá párszor.
  2. Erre jön a házi baracklekvár réteg.
  3. Ezt követi a felturbúzott tejbegrízes töltelékünk jó vastagon...min. olyan vastagon, mint amilyen vastagságú a tésztánk.
  4. Majd megint egy mézes lap következik.... és ezt így folytatjuk.... majd az utolsó mézeslapunk tetejére már nem kenünk krémet, de azt is meglocsoljuk egy kis rumos tejjel! Erre már csak a csokimáz jön.

Csokoládémáz:

Bár már ezerszer csináltam különféle sütikre, ezzel pórul jártam. Első körben ugyanis kispóroltam belőle a vajat - amit most mondok mindenkinek, hogy szigorúan tilos!!! Ugyanis először kevesebb vajjal csináltam, és bár egy gyönyörű, de kőkemény csokimázat kaptam, amit sem felszeletelni nem volt egy álom, sem megenni - mert olyan érzés volt, mintha egy kemény tábla csokit ropogtatnánk a süti tetején. Ekkor jött Pityó, aki amikor látta, hogy hogy ki vagyok ezen, hogy ez rontja el az egyébként szuperfinom sütimet, és már-már azon gondolkozom, hogy most kezdem az egészet elölről... fogta és elkezdte leszedni a csokitetőt...ami így utólag nem is volt olyan nehéz, hiszen kemény volt és egész jól le lehetett pattintani. Ez után megcsináltam újra a csokimázat a fent leírt hozzávalókkal (ami még mindig jobban hangzik, mint egészen új sütit sütni), ebből már nem spóroltam ki a vajat sem.... és így második nekifutásra, elkészült a tökéletes mézes-krémes! Egyébként az elkészítés menete annyi, hogy a darabokra tört csokit vízgőz felett megolvasztjuk, majd belekeverjük a vajat és a kakaóport.

Ez után már tényleg nincs más dolgunk, mint pihentetni a sütinket minimum egy estét hűvös helyen, majd tálalás előtt – ha rám hallgattok szigorúan vonalzó mellett, szép egyformára felszeletelni (úgy lesz az igazán szép az összehatás, ha minden darab egyforma méretű…és ez nekem szemmértékkel nem menne) és egy pár órára a szoba melegén engedni, hogy finoman bepuhuljon és krémessé olvadjon.

Bár eléggé macerásnak tűnik a süti így első olvasatra, de egyébként nem vészes a dolog – csak amiatt hosszadalmas, hogy annyi lapot kell sütni. De viszont hosszan eláll, és napról napra csak finomabb lesz!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juhtúrós-sajtos pogácsa (Anyu receptje alapján)

A december 26-i ebédre nekem az volt a feladatom, hogy ezt megsüssem, a többi finomságot a család egyéb tagjai készítették. Életemben ez volt a 2. pogácsám, és egészen finom lett…

Az elkészítés gyors és egyszerű, mivel nem kell csak kiszaggatva keleszteni, ezért megosztom Veletek, mert gyors vendégvárónak szerintem ez jó kis recept.

60 dkg liszt

15 dkg RAMA, 15 dkg VAJ, 3 evőkanál zsír

2 tojássárgája

1 kis pohár tejföl

4 dkg élesztő kis tejben megfuttatva

5 dkg reszelt sajt

15 dkg juhtúró

½ sütőpor

3-4 kanál só

 

Ezt összegyúrjuk jó alaposan, majd kiszaggatjuk (én feles pohárral…mert pogácsaszaggatóm még nincsen), és kelesztjük meleg helyen kb. 1 – 1,5 órát. Ez után megkenjük tojással, sajtot szórunk rájuk és 200 fokon 10-15 perc alatt megsütjük.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gourmetgirls.blog.hu/api/trackback/id/tr852559370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aditi 2011.01.18. 22:51:45

beleírt a blogjába éngemet:))) hogy én vagyok az anyósa én :)))aki agyonpüföli a süteményeket töltelékkel de nem ez a lényeg, hanem hogy megemlített:)))
süti beállítások módosítása