KissÁgica 2014.01.02. 21:48

Házi kenyér

Házikenyeret már régóta sütök, amióta Anyukám felhívta a figyelmemet Szoó Judit receptjeire, aki egészséges alapanyagokból készített ételeiből állított össze most már több szakácskönyvet is.

Szóval ennek a receptnek a kipróbálásával rájöttem, hogy a kenyérsütés egyáltalán nem ördöngősség, sőt egészen egyszerű, csak ki kell tapasztalni néhány apróságot. Ráadásul még 4-5 nap után is nagyon finom és bőven frissebb érzete van, mint a másnapos bolti zsömlének vagy cipónak. Az pedig végképp nem elhanyagolható, hogy fehér liszt  minimalizálásával egy rostban gazdag, könyebben felszívódó szénhidrátokat tartalmazó ételt kapunk.

Karácsonyra egy öntött vas lábost kaptam Férjecskémtől, és rákeresve a neten erre a francia márkára (Le Creuset), láttam egy videót, hogy kenyeret is lehet benne sütni, ebben ugyanis körben éri a hő a cipót. Ezen felbuzdulva most ebben is kipróbáltam és fantasztikus eredménye lett. Még könnyedebb, ropogósabb gyönyörű cipó lett belőle.

Hozzávalók:

- Fél kiló lisztkeverék (2 egység zabpehelyliszt, 1 egység búzasikér, 1 egység fehér liszt, 1/2 egység teljes kiőrlésű liszt és 1/2 egység lágy zabpehely)

- 10 g só

- 15 g cukor (akár nyírfacukor, csak hogy az egészséges vonalat kövessük)

- 1 csomag száraz élesző 

- 4 dl meleg víz

-  4 dkg tejföl vagy joghurt

- olívaolaj az edény kikenéséhez

 

A lisztet a sóval elkeverem, a közepépe lyukat képezek és beleteszem a cukrot és az élesztőt. A vizet felmelegítem, és elkeverem benne a joghurtot/tejfölt. Ezt beleöntöm a lisztes keverékbe. Várok 2 percet, hogy az élesztő elkezdjen dolgozni (elkezd hólyagokat képezni), majd elkezdem összedolgozni a tésztát. Először villával az edény széléről fokozatosan középre dolgozom a lisztet, aztán amikor már kezd egybe állni, robotgéppel elkezdem dagasztani. Ragacsosabb állagú lesz, mint ha fehér lisztből csinálnánk, de nem kell megijedni, majd a kelesztés során eléri a megfelelő állagot. 3-5 percig dagasztom a géppel, hogy jól át legyen dolgozva. Lefedve fél órát pihentetem, míg megkel. Ezután újra átgyúrom, dagasztom, de már csak kézzel. Megint lefedem és további fél órát kelesztem. Közben bekapcsolom a sütőt 200 fokra. Ha kész, cipót formálok belőle, az edényt vékonyan kiolajozom. A cipó tetejét bevagdosom és megkenem még egy kis olajjal. A sütőben 40-45 perc alatt készre sütöm (öntöttvas lábas esetén végig fedő alatt, de ha simán tepsibe tesszük akkor tegyünk alá egy vízzel teli hőálló edényt).

Langyosan a legjobb.. de persze csak óvatosan, hiszen kelt tészta.

 

kenyér.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://gourmetgirls.blog.hu/api/trackback/id/tr215722173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

micsoda? 2014.01.03. 08:45:13

Az biztos, hogy a házi sütésű kenyér a legjobb. A "Limara pékség" receptje szerint sütőm. Kovászt készitek amit akár 10 napig is használhatok. Az igy készített kenyérnek különösen a héját szeretem:)

KissÁgica 2014.01.03. 15:05:13

Megnéztem a Limara pékség receptjeit, sok izgalmasat találtam, majd kipróbálok néhányat. köszönöm a tippet :)

pilates (törölt) 2014.01.03. 15:45:26

Jól néz ki, gratulálok!! Július, augusztusban hagytam abba az itthoni kenyérsütést a nagy meleg miatt és azóta valahogy nem jött ki a lépés, hogy újrakezdjem, de mostmár tényleg itt az ideje.. Limara oldalán én is sok jó dolgot találtam még régebben, aztán kialakult lassan a saját stílusom is sok kísérletezés eredményeképpen és a családom örömére :)

Gyöngyi5 2014.01.05. 12:00:49

Szárnyakat kaptam és azonnal elkezdtem sütni egy kenyeret a karácsonyra kapott szuper vaslábasomban
süti beállítások módosítása